Werkwijze


Kennismaking

Allereerst is er een kennismaking met de ouder(s) bij mij thuis. Deze kennismaking is zonder kind zodat we vrijuit kunnen praten

Intakegesprek & Verdiepingsgesprek

De intake is bij de ouder(s) thuis. We nemen het intake formulier door waarbij informatie vanaf de zwangerschap belangrijk is. 

In het daaropvolgende verdiepingsgesprek is het doel nog meer aanvullend informatie over het kind en de omstandigeden te krijgen. We nemen de samenvatting van de hulpvraag en de wens door. We bespreken de voorlopige individuele indicatie thema's die hieraan gerelateerd zijn. We nemen het voorstel begeleidingsplan door evenals de mogelijkheden en grenzen van kindercoaching. 

Sessies

Nu volgen twee tot vijf kindsessies bij het kind thuis, in zijn vertrouwde omgeving.

Ik stel vragen met behulp van spelmethodieken. Ik voel aan welke vragen effectief zijn en welke weerstand oproepen. Zo probeer ik ook de wens van het kind naar boven te krijgen.

Door  deze sessies ontstaat inzicht en bewustzijn in wat er speelt, Inzicht in thematiek. Jouw kind wordt gestimuleerd om over te gaan tot effectief gedrag. Het kind krijgt hiervoor tools aangereikt.

Een kindsessie kan afgewisseld worden met oudersessies. Per sessie kijk ik hoe de volgende sessie eruit komt te zien, het is immers maatwerk. 

Spelmethodieken

De spelmethodieken die ik inzet zijn afgestemd op de hulpvraag, thematiek en leeftijd. Dat kan zijn: een verhaal lezen, een wensboom tekenen, kleien, een opstelling met dieren of poppen, met een therapeutische pop en emoji's werken. Of ik zet rollenspellen, focusing of mindfulness in. 

Bij focusing en mindfulness leert het kind op een vriendelijke, niet oordelende manier te kijken naar wat er in zichzelf omgaat. 

Door focusing leert het kind om moeilijke, verdrietige of boze gevoelens toe te staan, om zich beter te concentreren en om vriendelijker te zijn voor zichzelf en anderen. Ook leert het kind hierdoor beter grenzen te stellen.

Bij mindfulness in de traditie van Thich Nhat Hanh leert het kind zelf rust te creĆ«ren in spannende of stressvolle situaties.  

Evaluatie

Inzichten en vorderingen, ten opzichte van de hulpvraag, worden met de ouder(s) besproken. 

We evalueren of de sessies effect hebben op de dagelijkse praktijk. We kijken of we verder gaan of dat de coaching voldoende is. 

Je krijgt handvatten om zelf mee aan de slag te gaan.

Na een maand hebben we contact om te horen hoe het gaat en of er vervolggesprekken nodig zijn.   

Hulpverlenende instanties

Indien er meer nodig is kan ik je in contact brengen met hulpverlenende instanties.